De filosofie achter het concept

Iedereen kent het woord concept, maar niet iedereen weet dat een concept meer is dan een losstaand idee. Een concept is een collectie aan ideeën, emoties en altijd met een kerngedachte. Mede hierdoor kan een merk haar identiteit vormen, communiceren met haar doelgroep en dit zelfs converteren naar trouwe fans. Maar een concept is altijd iets wat de bedenker heeft geïnspireerd.

“Een concept is als een handgetekende landkaart, als een gek hem heeft getekend kun je ver raken en mooie plekken aandoen”

Een open mindset is een goede start voor concepting. Hoe buigzamer en vrijer je denkwijze is, des te verder je kunt raken. Je bent niet gelimiteerd aan wat je weet, maar aan wat je denkt te kunnen weten. Je kunt je mindset verbeteren door bewuster te zijn van hoe je denkt, negatieve gedachten te weren en controle te nemen over jouw gedachten. Ervaring opdoen in het leven is daarbij ook een grote sleutel, sta open voor om nieuwe dingen te proberen. Je huidige bubbel krijgt daardoor meer rek, waardoor je bestaande en nieuwe kennis sneller met elkaar gaat verbinden. Schatten van de achterste gedachtes, zoals ik dat noem.

“Absorbeer wat nuttig is voor jou, laat achter wat dat niet is, voeg toe wat uniek is voor jou”

Als er enige twijfel is rondom een idee, ga daar vooral mee verder. Je kunt het idee volledig van tafel schuiven, maar voor mij is twijfel genoeg om het verder te onderzoeken. Je bent immers niet voor niets tot dit idee gekomen, dus er zit zeker een bouwsteen in voor de fundering. Je moet vooral niet terughoudend of angstig zijn. Probeer, ervaar en als het niet werkt heb je nieuwe kennis voor in de toekomst. De uitkomst zal misschien niet altijd zijn wat je had gedacht, maar het eventueel mislopen van het beste concept van je leven zou ellendig zijn.

“Wat jij wilt, is niet altijd wat de klant wilt, maar de klant heeft wel voor jou gekozen”

Als je voor een klant of merk een concept maakt, is het goed om jezelf in hun schoenen te plaatsen. Hierbij moet je goed nadenken wat zij willen bereiken en communiceren. Als creatief denker is het mijn uitdaging dit op een passende en onderscheidende manier te vertalen. Niet alles wat jij goede concepten vindt, zal resoneren bij een klant of merk. Je moet oog hebben voor de doelgroep en de trends die daarbij aansluiten. Soms moet je daarom je ideeën versimpelen en praktischer denken. Je bent wellicht gelimiteerd aan de opgelegde kaders, maar met jouw overtuigingskracht en visie kun je dit doen laten oprekken. Uiteindelijk hebben jullie hetzelfde doel voor ogen en zal jij diegene zijn die hen laat zien dat gewaagde kansen nemen, kan resulteren in het uitbouwen van het merk.

Geschreven door Terence Amerika

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

×