In de huidige tijd van het Coronavirus (COVID-19) heerst er veel onzekerheid binnen de evenementenindustrie. Dit heeft desastreuze gevolgen voor festivals en organisatoren in Nederland. Het festivalseizoen van 2020 is in één klap hiermee in rook opgegaan. Diverse festivals en evenementen besluiten om hun bezoekers tegemoet te komen door het organiseren van een livestream.
Zo kunnen fans toch een deel van de festiviteiten online bijwonen, zij het op een andere manier dan ze gewend zijn. Hier kun jij als festival je voordeel mee doen. In dit artikel leggen wij je uit waarom je een livestream voor jouw festival of evenement zou moeten opzetten en bespreken we enkele interessante mogelijkheden.
Waarom een livestream voor festivals opzetten?
Een festival livestream is een krachtige tool om (mogelijke) bezoekers toch aan jouw merk te binden, hen samen te brengen en op veilige afstand met elkaar te laten genieten. Of je de livestream nou op het festivalterrein, op een speciaal hiervoor ingerichte locatie of bij een artiest thuis organiseert, de mogelijkheden zijn eindeloos. Meer en meer evenementen en festivals maken al gebruik van een livestream, je zult er ongetwijfeld al eens een voorbij hebben zien komen. Denk maar een de livestream van Awakenings, Tomorrowland, QAPITAL en DGTL. Leuk om te zien natuurlijk, maar wat heb ik er als festival of evenement nou eigenlijk aan?
- Een creatieve methode om je bezoekers te binden en activeren
- Een creatieve methode om een grotere doelgroep aan te boren
- Visueel geheel naar eigen wens in te richten
- Mogelijkheid om te livestreamen op platforms zoals Facebook, Instagram, YouTube en Twitch
- Een livestream kan tijdens de oorspronkelijke datum van jouw festival, of wanneer jij maar wilt
- Een livestream is wereldwijd thuis of onderweg online te bekijken via diverse apparaten als een smartphone, laptop, pc of tablet
- Kies zelf of je de livestream wilt publiceren zodat bezoekers deze later kunnen terugkijken
Het livestreamen van jouw festival of evenement is dus een geweldige manier om een extra stukje beleving toe te voegen. Niet alleen dat, maar we zien helaas nog bij velen dat er een hoop meer uit te halen valt. Wat dacht je van meerdere camerapunten, boodschappen in beeld, jouw huisstijl verwerken in de stream en ga zo maar door. En dan hebben we het nog niet eens over de aankleding van de locatie en de kansen om interactie met kijkers te vergroten tijdens de livestream. Dit maakt het niet alleen een stuk creatiever, maar ook mooier en leuker om naar te kijken.
Deze manier van branding via een livestream zorgt ervoor dat kijkers een sterkere band met je festival of evenement krijgen en geprikkeld worden om het festival te bezoeken zodra de maatregelen het weer toelaten. En dat terwijl ze gewoon thuis op de bank zitten.
LIVE hoeft niet live te zijn
Zonder dat je het wellicht door zult hebben, zijn er veel organisaties die voorafgaand aan de ‘livestream’ al het betreffende beeldmateriaal schieten en dit vervolgens via externe en vaak gratis programma’s als OBS en Restream, uitzenden alsof het een livestream betreft. Dit heeft een aantal grote voordelen. Om te beginnen zijn de risico’s op fouten kleiner, omdat je van tevoren alles al opneemt en je dus niet bang hoeft te zijn dat tijdens de stream de audio of het beeld ineens stopt met werken. Daarnaast kun je alles filmen, editen en plannen zoals jij zelf wilt. Je hoeft niet op de dag van de stream klaar te zitten voor je opnames, maar dit kan in delen of zelfs al weken ervoor. Voor de kijker voelt deze methode hetzelfde als live gaan, omdat je aan de voorkant niet in de gaten hebt dat het eerder is opgenomen.
Livestream voor festivals laten opzetten en instellen?
Op zoek naar ondersteuning bij het opzetten van een festival livestream of het instellen ervan? Neem dan direct contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. We werken met videograven die jouw event op een originele wijze kunnen vertalen naar een toffe livestream. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met ons op via 050 211 5166 of het contactformulier.
Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.